تزیین هـا و نماهـای مسجد جامع اصفهان مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد در آجرکاری هـا، کاشی کاریها، گچبری هـا، طاق نماهـا و مقرنس ها اکران داده گردیدهاست.
مسجد جامع اصفهان در شرایط کنونی ۴۸۴ نوع طاق داراست که هر کـدام از آنان، به حیث بعدها، شـکل ظاهری و طریق اسکلت بندی دارنده خصوصیات خاص و متعدد از سایر میباشد؛ همان باربر میباشند و اسکلت بندی اساسی پوشش طاق را تشکیل می دهنـد.
از مثال هـای دیگر زیبایی در تزیین ها، می اقتدار کاشی کاری های بی سابقه جان دار در بدنه ایوانها را اسم موفقیت.
این کاشی کاریها و آجرکاریها گاهی به تنهایی بر سطح آهسته حیاط خوابیده اند و گاهی در نقش یک کانال که نور و روشنایی و تهویه را برای فضای داخلی تأمین می نماید، بدنه را به آرامی میشکافد.
در سـوی دیگر، می شود رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به آراینده های مسجد عتیق اصفهان مانند سنگابها، لامپ دانها و ستونکهای تزئینی آن و اقتدار بسیار بالای مقرنس ها در زیباسازی سازه اعتنا کرد.
مقرنس های به فعالیت رفته در مسجد جامع اصفهان که عنصر دکوری مهمی در معماری اسلامی اهل ایران به شمار میروند، به طور ابتدایی در ایوانها و آنگاه هم به صورت جامع تر در نقاط دیگر مسجد چشم می شـود که مؤلفهای اساسی نیز در تأمین ایستایی قسمتهای متفاوت محسوب میشوند.
تکرار در طاق نماها و ردیف بندیهای دور و بر شبستانها و پیرامون ایوان مرکزی را تحت عنوان شاخص ترین عامـل ساخت و ساز ریتم و نوا دراین مسجد میباشد.
آجرکاریهای به فعالیت رفته روی ستونها، فخرمدین ها و نهاز و نخیرهای ساخت و ساز گردیده روی نما، با ساخت و ساز سایه پرنور، یکنواختی نما را می شکند و تکان و تعادل را در مسجد ساخت و ساز می نماید.
در مسجد جامع اصفهان خوشنویسی و خط نویسی روی دیوار به خیال تهیه و تنظیم و تزیین خوب روش روهای ورودی بوده میباشد.
بعد ها خرد این خطوط و نقوش اسلیمی به فعالیت رفته در آنان برای آرایش کردن کتیبه ها ، منجر میشود بعدها سازه در عین داشتن عظمت، رعب آور نباشد و به نمازگزاران احساس امنیت را آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد القا نماید.
در درون فضای شبستانها با استعمال از کاربندیها و به شغل بردن سرستونها و کادر بندیهای گوشه و کنار شبستان، تناسبات اطراف به واحد سنجش عموم وار شدن رسیده میباشد.
در سردر ورودی مسجد جامع اصفهان ، زنجیر آویزانی به چشم می خورد که سیمای آن چـون نمادی از یک واحد سنجش میباشد. گویی عدل و داد را در بدو ورودبه مسجد در گوش آدم زمزمه می نماید. هم چنیـن، زنجیر نشان پیوندهای ارتباطی ، هماهنگی و وحدت اسـت. وجـود زنجیر در ورودی مسجد جامع، به معنای لینک کلیه تیم ها و کمپانی در فریضـه گروهی زیرا نماز آدینه و جماعت اسـت کـه نمازگزاران دستها را به نماد همدلی و همزیستی به هم زنجیر می نمایند
صحبت پایان
مسجد جامع اصفهان مثال ای بارز و شاخص از معماری موفـق و اصيـل اهل ایران اسـت.فضایی معمولی و ساده و رهـا از هر نوع تعلـق خیال همه ایـن ادب و یقین خیال در گرو به کار گیری اصول و تعلیمات فقهی اسـت که با کلیه دسـتوراتش آزادی، نشاط و بهروزی ابدی را برای کلیه مخلوقات خویش نوید میدهد.
تزیین هـا و نماهـای مسجد جامع اصفهان مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد در آجرکاری هـا، کاشی کاریها، گچبری هـا، طاق نماهـا و مقرنس ها اکران داده گردیدهاست.
مسجد جامع اصفهان در شرایط کنونی ۴۸۴ نوع طاق داراست که هر کـدام از آنان، به حیث بعدها، شـکل ظاهری و طریق اسکلت بندی دارنده خصوصیات خاص و متعدد از سایر میباشد؛ همان باربر میباشند و اسکلت بندی اساسی پوشش طاق را تشکیل می دهنـد.
از مثال هـای دیگر زیبایی در تزیین ها، می اقتدار کاشی کاری های بی سابقه جان دار در بدنه ایوانها را اسم موفقیت.
این کاشی کاریها و آجرکاریها گاهی به تنهایی بر سطح آهسته حیاط خوابیده اند و گاهی در نقش یک کانال که نور و روشنایی و تهویه را برای فضای داخلی تأمین می نماید، بدنه را به آرامی میشکافد.
در سـوی دیگر، می شود رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد به آراینده های مسجد عتیق اصفهان مانند سنگابها، لامپ دانها و ستونکهای تزئینی آن و اقتدار بسیار بالای مقرنس ها در زیباسازی سازه اعتنا کرد.
مقرنس های به فعالیت رفته در مسجد جامع اصفهان که عنصر دکوری مهمی در معماری اسلامی اهل ایران به شمار میروند، به طور ابتدایی در ایوانها و آنگاه هم به صورت جامع تر در نقاط دیگر مسجد چشم می شـود که مؤلفهای اساسی نیز در تأمین ایستایی قسمتهای متفاوت محسوب میشوند.
تکرار در طاق نماها و ردیف بندیهای دور و بر شبستانها و پیرامون ایوان مرکزی را تحت عنوان شاخص ترین عامـل ساخت و ساز ریتم و نوا دراین مسجد میباشد.
آجرکاریهای به فعالیت رفته روی ستونها، فخرمدین ها و نهاز و نخیرهای ساخت و ساز گردیده روی نما، با ساخت و ساز سایه پرنور، یکنواختی نما را می شکند و تکان و تعادل را در مسجد ساخت و ساز می نماید.
در مسجد جامع اصفهان خوشنویسی و خط نویسی روی دیوار به خیال تهیه و تنظیم و تزیین خوب روش روهای ورودی بوده میباشد.
بعد ها خرد این خطوط و نقوش اسلیمی به فعالیت رفته در آنان برای آرایش کردن کتیبه ها ، منجر میشود بعدها سازه در عین داشتن عظمت، رعب آور نباشد و به نمازگزاران احساس امنیت را آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد القا نماید.
در درون فضای شبستانها با استعمال از کاربندیها و به شغل بردن سرستونها و کادر بندیهای گوشه و کنار شبستان، تناسبات اطراف به واحد سنجش عموم وار شدن رسیده میباشد.
در سردر ورودی مسجد جامع اصفهان ، زنجیر آویزانی به چشم می خورد که سیمای آن چـون نمادی از یک واحد سنجش میباشد. گویی عدل و داد را در بدو ورودبه مسجد در گوش آدم زمزمه می نماید. هم چنیـن، زنجیر نشان پیوندهای ارتباطی ، هماهنگی و وحدت اسـت. وجـود زنجیر در ورودی مسجد جامع، به معنای لینک کلیه تیم ها و کمپانی در فریضـه گروهی زیرا نماز آدینه و جماعت اسـت کـه نمازگزاران دستها را به نماد همدلی و همزیستی به هم زنجیر می نمایند
صحبت پایان
مسجد جامع اصفهان مثال ای بارز و شاخص از معماری موفـق و اصيـل اهل ایران اسـت.فضایی معمولی و ساده و رهـا از هر نوع تعلـق خیال همه ایـن ادب و یقین خیال در گرو به کار گیری اصول و تعلیمات فقهی اسـت که با کلیه دسـتوراتش آزادی، نشاط و بهروزی ابدی را برای کلیه مخلوقات خویش نوید میدهد.