تثبيت و تحکيم نماد فرهنگ و تمدن اسلامی دربيت المقدس و در مسجدالاقصی ضروری مینمود و نتيجه آن ، تجدید بنا حوزه مسجدالاقصی به شکلی متناسب با عظمت و ثبات دولت نوپای اسلامی بود . اين طرح ( مرمت ) درعهد خلافت عبدالملک بن مروان و فرزندش وليد شکل گرفت که ساخت قبه الصخره وگنبد سلسله در عهدوپیمان عبدالملک و ایجاد کرد مسجدالاقصی و دارالعماره ، دربها وآثار عديده ديگری را مشمول شد. بسياری ازاين اثر ها در قول وليد و بر تاثیر زمين لرزه های شديدی که دربيتالمقدس و فلسطين مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اتفاق ، تخريب گردیده و از بين رفتند .
گويی دو خليفه بر اجرای اين طرح درقالب واحدی همگون آنسیرتکامل که از پيش طرحها برمیآيد ، به طور کاملً واقعه نظر داشتهاند تا مسجدالاقصی بتواند در قبال بناها و معماری بيزانسی در حوزه که دربرگیرنده کليسای قيامت درقدس و کليسای مهد دربيت لحم بود ، صبغه و نماد معماری پر رنگ اسلامی به خودگيرد.
خلفای عباسی برغم اجرا بازسازیهای متفاوت بويژه نوسازی قبهالصخره در عهدوپیمان عباسی مأمون و نيز تجدید بنا مسجدالاقصی در حین زمامداری مهدی در حد اقتدار از عمارت مسجدالاقصی محافظت کردند ، به لحاظ میرسد خلفای عباسی توانستهاند اين کار را سوای آن که تغيير محسوسی در صورت و شمايل و معماری رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد امویها ايجاد نمایند به اعمال برسانند.
خلفای فاطمی ( الحاکم بأمرالله و فرزندش ظاهرلاعزازدين الله ) نيز بسان عباسیها با جاری ساختن مرمتهايی بر روی قبه الصخره و مسجدالاقصی را مرمت کردند.
اين شيوهي معماری مسجدالاقصی در قول ايوبیها رشد و گسترش يافت به طوري که ايوبیها پس از آزادی و تطهیر مسجدالاقصی ازلوث صليبیهايی که به آن آسيب رسانده و ظاهرش را تغيير داده بودند ، مسجد را به وضعيت پيش از تهاجم صليبیها درآورده و خلال ایفا نوسازیهايی ، پارهای تأسيسات را در آن به وجود آوردند . اين اقدامات آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد جهشی در دگرگونی معماری به اکانت آمد.
تثبيت و تحکيم نماد فرهنگ و تمدن اسلامی دربيت المقدس و در مسجدالاقصی ضروری مینمود و نتيجه آن ، تجدید بنا حوزه مسجدالاقصی به شکلی متناسب با عظمت و ثبات دولت نوپای اسلامی بود . اين طرح ( مرمت ) درعهد خلافت عبدالملک بن مروان و فرزندش وليد شکل گرفت که ساخت قبه الصخره وگنبد سلسله در عهدوپیمان عبدالملک و ایجاد کرد مسجدالاقصی و دارالعماره ، دربها وآثار عديده ديگری را مشمول شد. بسياری ازاين اثر ها در قول وليد و بر تاثیر زمين لرزه های شديدی که دربيتالمقدس و فلسطين مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اتفاق ، تخريب گردیده و از بين رفتند .
گويی دو خليفه بر اجرای اين طرح درقالب واحدی همگون آنسیرتکامل که از پيش طرحها برمیآيد ، به طور کاملً واقعه نظر داشتهاند تا مسجدالاقصی بتواند در قبال بناها و معماری بيزانسی در حوزه که دربرگیرنده کليسای قيامت درقدس و کليسای مهد دربيت لحم بود ، صبغه و نماد معماری پر رنگ اسلامی به خودگيرد.
خلفای عباسی برغم اجرا بازسازیهای متفاوت بويژه نوسازی قبهالصخره در عهدوپیمان عباسی مأمون و نيز تجدید بنا مسجدالاقصی در حین زمامداری مهدی در حد اقتدار از عمارت مسجدالاقصی محافظت کردند ، به لحاظ میرسد خلفای عباسی توانستهاند اين کار را سوای آن که تغيير محسوسی در صورت و شمايل و معماری رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد امویها ايجاد نمایند به اعمال برسانند.
خلفای فاطمی ( الحاکم بأمرالله و فرزندش ظاهرلاعزازدين الله ) نيز بسان عباسیها با جاری ساختن مرمتهايی بر روی قبه الصخره و مسجدالاقصی را مرمت کردند.
اين شيوهي معماری مسجدالاقصی در قول ايوبیها رشد و گسترش يافت به طوري که ايوبیها پس از آزادی و تطهیر مسجدالاقصی ازلوث صليبیهايی که به آن آسيب رسانده و ظاهرش را تغيير داده بودند ، مسجد را به وضعيت پيش از تهاجم صليبیها درآورده و خلال ایفا نوسازیهايی ، پارهای تأسيسات را در آن به وجود آوردند . اين اقدامات آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد جهشی در دگرگونی معماری به اکانت آمد.