تجسم بصری و نمادین مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد « شمسه » ( خورشید ) رده مهمی را در هنر و معماری کشورایران به خویش تخصیص داده و در زمان متمادی آیتم دقت هنرمندان قرار گرفته میباشد. این نقش در معماری خوارزمشاهیان دارنده مفاهیم نمادین فراوانی میباشد.
پیش از اسلام ، قرص خورشید نشانه دریچه ای بوده میباشد که روشنایی الوهیت از روش آن بر زمین روان می شدهاست.در نقش پر رنگ فروهر ، قرص خورشید در میانه دو پر و بال که در امتداد یکدیگر میباشند ، قرار گرفته که بیان کنده این مسئله است نقش قرص خورشید همپا دو پر و بال بر فراز ستونها و دیوارهای سنگی، محافظ افق و مستقل نگه داشتن اسمان از زمین بوده میباشد. در بیشتر اثرها هنر اسلامی نقش شمسه ( خورشید ) مشاهده میشود.
در عصر اسلامی نیز این رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد نقش دارنده معانی و مفاهیم نمادین فراوانی است. در هنر اسلامی نقش شمسه در اکثر هنرهای دکوری چه در اثرها مذهبی، مثل تهذیب شیت آغازین قرآن ، تزیین باطن و خارج گنیدها ، مساجد و … یا این که در دیگر هنرها مثل کتاب آرایی و … به وفور و آیتم به کارگیری قرار گرفته میباشد.
نقش شمسه با دقت به معنای سوره ۲۴ ، آیه ۳۵ قرآن مهربان : « الله روشنایی السماوات و الارض » ، تحت عنوان نشانه ، به الوهیت و فروغ و وحدانیت اشاره داراست.
سابق ترین نقش شمسه با تکرار اسم «محمد»(ص) که در اثرها تزئینی معماری خراسسان قابل ردیابی است نقش در تزیینات مسجد ملک زوزن خراسان به طور آجرکاری با تلفیقی از کاشی لعاب دار فیروزه ای رنگ در درون یک شمسه کارشده میباشد.. نجم الدین رازی در وصف روشنایی تابناک رسول اسلام اورا « خواجه آفتاب عالمیان » می نامد. صورت دایره وار « میم » احمد و محمد آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد نیز آیتم اعتنا اکثری از شعرا قرار گرفته میباشد.
تجسم بصری و نمادین مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد « شمسه » ( خورشید ) رده مهمی را در هنر و معماری کشورایران به خویش تخصیص داده و در زمان متمادی آیتم دقت هنرمندان قرار گرفته میباشد. این نقش در معماری خوارزمشاهیان دارنده مفاهیم نمادین فراوانی میباشد.
پیش از اسلام ، قرص خورشید نشانه دریچه ای بوده میباشد که روشنایی الوهیت از روش آن بر زمین روان می شدهاست.در نقش پر رنگ فروهر ، قرص خورشید در میانه دو پر و بال که در امتداد یکدیگر میباشند ، قرار گرفته که بیان کنده این مسئله است نقش قرص خورشید همپا دو پر و بال بر فراز ستونها و دیوارهای سنگی، محافظ افق و مستقل نگه داشتن اسمان از زمین بوده میباشد. در بیشتر اثرها هنر اسلامی نقش شمسه ( خورشید ) مشاهده میشود.
در عصر اسلامی نیز این رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد نقش دارنده معانی و مفاهیم نمادین فراوانی است. در هنر اسلامی نقش شمسه در اکثر هنرهای دکوری چه در اثرها مذهبی، مثل تهذیب شیت آغازین قرآن ، تزیین باطن و خارج گنیدها ، مساجد و … یا این که در دیگر هنرها مثل کتاب آرایی و … به وفور و آیتم به کارگیری قرار گرفته میباشد.
نقش شمسه با دقت به معنای سوره ۲۴ ، آیه ۳۵ قرآن مهربان : « الله روشنایی السماوات و الارض » ، تحت عنوان نشانه ، به الوهیت و فروغ و وحدانیت اشاره داراست.
سابق ترین نقش شمسه با تکرار اسم «محمد»(ص) که در اثرها تزئینی معماری خراسسان قابل ردیابی است نقش در تزیینات مسجد ملک زوزن خراسان به طور آجرکاری با تلفیقی از کاشی لعاب دار فیروزه ای رنگ در درون یک شمسه کارشده میباشد.. نجم الدین رازی در وصف روشنایی تابناک رسول اسلام اورا « خواجه آفتاب عالمیان » می نامد. صورت دایره وار « میم » احمد و محمد آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد نیز آیتم اعتنا اکثری از شعرا قرار گرفته میباشد.