loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 9
پنجشنبه 4 اسفند 1401 زمان : 11:22

مرحوم آیة الله حائری، کتاب ارزش‏مندی دارا هستند که‌این نویسنده، آن کتاب را از محضر معظم له سپرده گرفتم و با اذن‏ی وی زیراکس کردم .

وقتی که دست نویس‏های او‌را به محضر مقدس وی بردم، از سرویس‏شان پرسیدم: «آیا برای نقل مطالب این کتاب، مجاز هستم؟» . مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد وی، علاوه بر این که اذن دادند، فرمودند: «اینجانب، درین کتاب ، صرفا مطالبی را آوردم که بر صدق آن‏ها اعتقادوباور دارم و می‏توانم بر صدق آن‏ها قول حضرت عباس بخورم » .

مرحوم آیة‏الله حائری، درین کتاب می‏فرمایند :

مسجد جمکران، یک کدام از آیه‌ها باهرات آن حضرت میباشد . توضیح این نوشته ی علمی، در ضمن تعدادی جهت – که شاید خیلی‏ها از آن غافل باشند – ذکر شده می‏خواهد شد :

1ـ داستان مسجد جمکران که در بیداری واقع گردیده، در کتاب تاریخ قم که کتاب معتبری میباشد، از صدوق، علیه الرحمه، نقل گردیده‌است .

مرحوم آقای بروجردی که مرد ظریف و ملایی بود، می‏فرمود: «این قصه، در طی صدوق، علیه الرحمه، واقع گردیده و این که وی نقل نموده است، دلالت‏بر کمال صحت آن دارااست .

2ـ داستان، دربرگیرنده جریانی میباشد که مرتبط با یک نفر وجود ندارد، برای این که صبح که عموم بیدار می‏شوند، می‏بینند با زنجیر، علامت گذارده گردیده است که عموم اعتقادوباور نمایند . و این زنجیر، مدتی در خانه سید محترمی، ظاهرا به اسم سید ابوالحسن الرضا، بوده است و عموم به آن استشفاء می‏کرده‏اند و بعدا، فارغ رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد از هیچ جهت طبیعی، مفقود می‏خواهد شد .

3ـ مکان بدور از شهر و در وسط کویر، جایی وجود ندارد که مورد جعل یک شخص جمکرانی بشود، آن هم دست تنها، در یک شب ماه رمضان .

4ـ نوعا، عموم ساده، به واسطه‏ی خواب، یک امامزاده را معین می‏نمایند و مسجد، از تصور عموم بی آلایش، بدور میباشد .

5ـ در‌حالتی که پیدایش این مسجد روی احساسات مذهبی و عشق‏ی مفرط به حضرت مالک الامر علیه السلام بود، می‏بایست‏سراسر، توسل به آن بزرگوار باشد، چنان که درین عصر، عموم، بیش‏خیس، زیارت حضرت‏اش را در آن مسجد می‏خوانند و متوسل به آن حضرت می‏شوند، اگر‌که در‌این دستور معنوی، اصلا، اسمی از آن حضرت وجود ندارد، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد حتی تا به موقتی هم بیش‏خیس مشهور به مسجد جمکران است، خیر مسجد مالک الزمان .

6ـ متن دستور، موافق با استدلال‏ی دیگر میباشد؛ برای این که هم نماز تحیت مسجد وارداتی هست و هم نماز امام مجال علیه السلام با صد توشه «ایاک نعبد و ایاک نستعین‏» و هم تهلیل و تسبیح فاطمه‏ی زهرا، درود‏الله علیها .

مرحوم آیة الله حائری، کتاب ارزش‏مندی دارا هستند که‌این نویسنده، آن کتاب را از محضر معظم له سپرده گرفتم و با اذن‏ی وی زیراکس کردم .

وقتی که دست نویس‏های او‌را به محضر مقدس وی بردم، از سرویس‏شان پرسیدم: «آیا برای نقل مطالب این کتاب، مجاز هستم؟» . مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد وی، علاوه بر این که اذن دادند، فرمودند: «اینجانب، درین کتاب ، صرفا مطالبی را آوردم که بر صدق آن‏ها اعتقادوباور دارم و می‏توانم بر صدق آن‏ها قول حضرت عباس بخورم » .

مرحوم آیة‏الله حائری، درین کتاب می‏فرمایند :

مسجد جمکران، یک کدام از آیه‌ها باهرات آن حضرت میباشد . توضیح این نوشته ی علمی، در ضمن تعدادی جهت – که شاید خیلی‏ها از آن غافل باشند – ذکر شده می‏خواهد شد :

1ـ داستان مسجد جمکران که در بیداری واقع گردیده، در کتاب تاریخ قم که کتاب معتبری میباشد، از صدوق، علیه الرحمه، نقل گردیده‌است .

مرحوم آقای بروجردی که مرد ظریف و ملایی بود، می‏فرمود: «این قصه، در طی صدوق، علیه الرحمه، واقع گردیده و این که وی نقل نموده است، دلالت‏بر کمال صحت آن دارااست .

2ـ داستان، دربرگیرنده جریانی میباشد که مرتبط با یک نفر وجود ندارد، برای این که صبح که عموم بیدار می‏شوند، می‏بینند با زنجیر، علامت گذارده گردیده است که عموم اعتقادوباور نمایند . و این زنجیر، مدتی در خانه سید محترمی، ظاهرا به اسم سید ابوالحسن الرضا، بوده است و عموم به آن استشفاء می‏کرده‏اند و بعدا، فارغ رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد از هیچ جهت طبیعی، مفقود می‏خواهد شد .

3ـ مکان بدور از شهر و در وسط کویر، جایی وجود ندارد که مورد جعل یک شخص جمکرانی بشود، آن هم دست تنها، در یک شب ماه رمضان .

4ـ نوعا، عموم ساده، به واسطه‏ی خواب، یک امامزاده را معین می‏نمایند و مسجد، از تصور عموم بی آلایش، بدور میباشد .

5ـ در‌حالتی که پیدایش این مسجد روی احساسات مذهبی و عشق‏ی مفرط به حضرت مالک الامر علیه السلام بود، می‏بایست‏سراسر، توسل به آن بزرگوار باشد، چنان که درین عصر، عموم، بیش‏خیس، زیارت حضرت‏اش را در آن مسجد می‏خوانند و متوسل به آن حضرت می‏شوند، اگر‌که در‌این دستور معنوی، اصلا، اسمی از آن حضرت وجود ندارد، آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد حتی تا به موقتی هم بیش‏خیس مشهور به مسجد جمکران است، خیر مسجد مالک الزمان .

6ـ متن دستور، موافق با استدلال‏ی دیگر میباشد؛ برای این که هم نماز تحیت مسجد وارداتی هست و هم نماز امام مجال علیه السلام با صد توشه «ایاک نعبد و ایاک نستعین‏» و هم تهلیل و تسبیح فاطمه‏ی زهرا، درود‏الله علیها .

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 45
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 24
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 101
  • بازدید ماه : 467
  • بازدید سال : 1466
  • بازدید کلی : 2171
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی