loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 15
چهارشنبه 13 دی 1402 زمان : 14:44

ورودی مسجد حکیم
صورت کلی این سردر از وسعت مستطیل گرفته مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد گردیده‌است. نشانه این مستطیل با دقت به اینکه 4 ضلع دارااست و 4 عدد جامعی میباشد، در وسعت مستطیل تورفتگی و خارج آمدگی متعددی وجود دارااست که برای آرم دادن احساس عظمت و بزرگی ورودی است. ورودی مسجد حکیم از یک‌سری صورت تشکیل‌شده میباشد که‌این خویش نمادی از صلابت میباشد. قوس بالای در ورودی القاکننده ی ادب میباشد و نمادی از تمدن و هنر اسلامی مسجدها میباشد و سازه را در قبال نیروهای وارده مقاوم می نماید.

شالوده خیالی افقی رسم قوس در اینجا تحت عنوان یک خط اساسی کشیده گردیده‌است که تیزه را از پاکار جـدا نموده است. در نصیب بالای آن چهار باهو (شش ضلعی) قراردارد که نعمت رسانی، بدون نقص بودن دانا طبیعت منجی موعود معاش جاودانی و طلسم فسخ کننده ی دیده جراحت و بشر بدون نقص را می‌رساند. شکنج های 11 مالامال ایجاده گردیده در قوس بالای ورودی نمادی از فشار و کوشش در جهت آشتی دادن وجوه متباین کارها میباشد. این 11 لبریز که جزئی از انواع کروی می‌باشند، در واقع به طوری منظم قرار گرفته اند که احساس تکان را می‌دهند.

گنبد مسجد حکیم
صورت مهم داخلی گنبد مسجد حکیم از دایره گرفته گردیده است و در‌این دایره که از تقســم بـنـدی هـای متعـددی تشکیل‌شده، مـی تـوان مرکزگرایی را شم کرد. با وصل کردن شالوده های رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد دو تقسیم، مثلث تولید می‌گردد که ایستایی و توازن را به اکران می‌گذارد.

در دایره مهم، دایره های دیگری محاط گردیده است که بیان‌کننده احساس تواضع و خضوع میباشد. هیبت بیرونی گنبد کروی میباشد که در اکثر فضاهای مذهبی توشه معناییش جزئی لاینفک از معماری اسلامی شد‌ه‌است.

این گنبد مازه دار میباشد و به طور یک قالب قرار گرفته میباشد. نگاره های به فعالیت رفته در مسجد حکیم، ستاره هشت لبریز و چلیپا می باشند که‌این توشه خیر به طور مجرد بلکه با هم‌نشینی در کنار هم و در معقلی تحت گنبد به عمل رفت اند. این مشایعت می‌تواند فردوس، نظم، تعادل و هماهنگی، وحدت ادب و نقطه مقابل ظلمات را به بیننده القا نماید

محراب مسجد حکیم
محراب مسجد حکیم از قوس 5 و 7 گرفته گردیده‌است که نمادی از فرهنگ وتمدن و هنر اسلامی است. در محراب مقرنس بـه کـار رفته میباشد که یک کدام از خصوصیت های نقش های هندسی است. محراب مسجد حکیم اصفهان به طور سه ضلعی گشوده میباشد که عددی شخص است. این تزئینات براساس اصول معماری اهل ایران، در‌پی اصل خودداری از بیهودگی و عموم واری است.

هندسه اجزاء محراب بدور یک نقطه مرکـزی صورت گرفتند و نمادی از سیر وحـدت و کثرت مـی باشـند. نقوش حکاکی گردیده در شش ضلعی مکان می‌گیرند و بر دو دایره که در هر شش ضلعی آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ترسیم میشوند، هم خوانی می باشند. این دایـره هـا همینطور مسافت در میان دو ستون شش ضلعی ها را تهیه و تنظیم می نمایند.

ورودی مسجد حکیم
صورت کلی این سردر از وسعت مستطیل گرفته مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد گردیده‌است. نشانه این مستطیل با دقت به اینکه 4 ضلع دارااست و 4 عدد جامعی میباشد، در وسعت مستطیل تورفتگی و خارج آمدگی متعددی وجود دارااست که برای آرم دادن احساس عظمت و بزرگی ورودی است. ورودی مسجد حکیم از یک‌سری صورت تشکیل‌شده میباشد که‌این خویش نمادی از صلابت میباشد. قوس بالای در ورودی القاکننده ی ادب میباشد و نمادی از تمدن و هنر اسلامی مسجدها میباشد و سازه را در قبال نیروهای وارده مقاوم می نماید.

شالوده خیالی افقی رسم قوس در اینجا تحت عنوان یک خط اساسی کشیده گردیده‌است که تیزه را از پاکار جـدا نموده است. در نصیب بالای آن چهار باهو (شش ضلعی) قراردارد که نعمت رسانی، بدون نقص بودن دانا طبیعت منجی موعود معاش جاودانی و طلسم فسخ کننده ی دیده جراحت و بشر بدون نقص را می‌رساند. شکنج های 11 مالامال ایجاده گردیده در قوس بالای ورودی نمادی از فشار و کوشش در جهت آشتی دادن وجوه متباین کارها میباشد. این 11 لبریز که جزئی از انواع کروی می‌باشند، در واقع به طوری منظم قرار گرفته اند که احساس تکان را می‌دهند.

گنبد مسجد حکیم
صورت مهم داخلی گنبد مسجد حکیم از دایره گرفته گردیده است و در‌این دایره که از تقســم بـنـدی هـای متعـددی تشکیل‌شده، مـی تـوان مرکزگرایی را شم کرد. با وصل کردن شالوده های رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد دو تقسیم، مثلث تولید می‌گردد که ایستایی و توازن را به اکران می‌گذارد.

در دایره مهم، دایره های دیگری محاط گردیده است که بیان‌کننده احساس تواضع و خضوع میباشد. هیبت بیرونی گنبد کروی میباشد که در اکثر فضاهای مذهبی توشه معناییش جزئی لاینفک از معماری اسلامی شد‌ه‌است.

این گنبد مازه دار میباشد و به طور یک قالب قرار گرفته میباشد. نگاره های به فعالیت رفته در مسجد حکیم، ستاره هشت لبریز و چلیپا می باشند که‌این توشه خیر به طور مجرد بلکه با هم‌نشینی در کنار هم و در معقلی تحت گنبد به عمل رفت اند. این مشایعت می‌تواند فردوس، نظم، تعادل و هماهنگی، وحدت ادب و نقطه مقابل ظلمات را به بیننده القا نماید

محراب مسجد حکیم
محراب مسجد حکیم از قوس 5 و 7 گرفته گردیده‌است که نمادی از فرهنگ وتمدن و هنر اسلامی است. در محراب مقرنس بـه کـار رفته میباشد که یک کدام از خصوصیت های نقش های هندسی است. محراب مسجد حکیم اصفهان به طور سه ضلعی گشوده میباشد که عددی شخص است. این تزئینات براساس اصول معماری اهل ایران، در‌پی اصل خودداری از بیهودگی و عموم واری است.

هندسه اجزاء محراب بدور یک نقطه مرکـزی صورت گرفتند و نمادی از سیر وحـدت و کثرت مـی باشـند. نقوش حکاکی گردیده در شش ضلعی مکان می‌گیرند و بر دو دایره که در هر شش ضلعی آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد ترسیم میشوند، هم خوانی می باشند. این دایـره هـا همینطور مسافت در میان دو ستون شش ضلعی ها را تهیه و تنظیم می نمایند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 195
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 82
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 196
  • بازدید ماه : 700
  • بازدید سال : 1699
  • بازدید کلی : 2404
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی