loading...

مجله خبری مساجد

بازدید : 10
سه شنبه 25 بهمن 1401 زمان : 14:56

برای اعتکاف کننده یکسری چیز حرام است:

۱. آمیزش با همسر (حتّی لمس و بوسیدن و نگاه شهوت آمیز کردن)

۲. خود ارضایی.

۳. بوییدن مشک و ریحان و چیزهای معطّر.

۴. داد و ستد و اجرا معاملات.

۵. جدال و اظهار‌کرد‌وگو در امور فقید یا مسائل ینی در‌صورتی‌که مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد برای شکستن طرف مقابل باشد، البته در‌حالتی که اظهار‌کرد‌وگو برای درک کردن مسأله علمی باشد، انواع ندارد.(۲)

در ایّام اعتکاف، نمازهای خاصّی برای اعتکاف کننده بیان نکرده‌اند، اما ممکن میباشد اعتکاف کننده از جملهً در ماه رجب روزهای سیزدهم تا پانزدهم را گزینش کند و نمازهای و دعاهای وارده آن را بخواند و از ثواب آن فایده‌مند گردد.

برای این خواسته به کتاب مفاتیح الجنان مربوط به اجرا شب و روز سیزدهم تا نیمه ماه رجب مراجعه نمایید.

زن درصورتی که می‌تواند معتکف شود که با دستمزد شوهر منافات نداشته باشد و شوهر به او اذن بدهد.

* اجازه پدر

آیا اعتکاف فرزند سوای اجازه پدر صحت دارد یا خیر؟

همگی مراجع: در‌حالتی که سبب اذیت و آزار والدین نباشد، نیاز به اجازه نیست و اعتکاف صحیح هست.(۱)

پی‌نوشت:

۱. امام، نوری، فاضل، مکارم، تعلیقات علی العروة، ج ۱، احکام الاعتکاف، م ۹؛ بهجت، وسیلة النجاة، ج ۱، ۱۲۱۱؛ صافی، هدایة العباد، ج ۱، م ۱۴۲۶؛ تبریزی و وحید، سیستانی، منهاج الصالحین، م ۱۰۷۲

* اجازه شوهر

آیا زن برای رفتن به اعتکاف، نیاز به اجازه شوهر دارد و درصورتی که بدون رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اجازه برود، آیا اعتکافش صحیح می‌باشد؟

پاسخ: امام: زن می بایست با اجازه شوهرش به اعتکاف برود و در صورتیکه اجازه ندهد در حالتی‌که منجر تضییع حق (زناشویی) او گردد بنابر احتیاط واجب اعتکافش باطل میباشد و در‌صورتی‌که با حق او منافات نداشته باشد، اعتکافش صحیح می‌باشد.(۱)

آیه‌ها عظام فاضل و وحید: زن بایستی با اجازه شوهرش به اعتکاف برود و در حالتی که اجازه ندهد در صورتیکه باعث تضییع حق (زناشویی) او خواهد شد اعتکافش باطل میباشد و در صورتی‌که با حق او منافات نداشته باشد، اعتکافش صحیح هست.(۲) نشانه‌ها عظام بهجت و تبریزی: زن باید با اجازه شوهرش به اعتکاف برود و در آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد صورتیکه اجازه ندهد - چنانچه منجر تضییع حق (زناشویی) او خواهد شد - اعتکافش باطل می‌باشد و در صورتی‌که با حق او منافات نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باطل هست. (۳)

برای اعتکاف کننده یکسری چیز حرام است:

۱. آمیزش با همسر (حتّی لمس و بوسیدن و نگاه شهوت آمیز کردن)

۲. خود ارضایی.

۳. بوییدن مشک و ریحان و چیزهای معطّر.

۴. داد و ستد و اجرا معاملات.

۵. جدال و اظهار‌کرد‌وگو در امور فقید یا مسائل ینی در‌صورتی‌که مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد برای شکستن طرف مقابل باشد، البته در‌حالتی که اظهار‌کرد‌وگو برای درک کردن مسأله علمی باشد، انواع ندارد.(۲)

در ایّام اعتکاف، نمازهای خاصّی برای اعتکاف کننده بیان نکرده‌اند، اما ممکن میباشد اعتکاف کننده از جملهً در ماه رجب روزهای سیزدهم تا پانزدهم را گزینش کند و نمازهای و دعاهای وارده آن را بخواند و از ثواب آن فایده‌مند گردد.

برای این خواسته به کتاب مفاتیح الجنان مربوط به اجرا شب و روز سیزدهم تا نیمه ماه رجب مراجعه نمایید.

زن درصورتی که می‌تواند معتکف شود که با دستمزد شوهر منافات نداشته باشد و شوهر به او اذن بدهد.

* اجازه پدر

آیا اعتکاف فرزند سوای اجازه پدر صحت دارد یا خیر؟

همگی مراجع: در‌حالتی که سبب اذیت و آزار والدین نباشد، نیاز به اجازه نیست و اعتکاف صحیح هست.(۱)

پی‌نوشت:

۱. امام، نوری، فاضل، مکارم، تعلیقات علی العروة، ج ۱، احکام الاعتکاف، م ۹؛ بهجت، وسیلة النجاة، ج ۱، ۱۲۱۱؛ صافی، هدایة العباد، ج ۱، م ۱۴۲۶؛ تبریزی و وحید، سیستانی، منهاج الصالحین، م ۱۰۷۲

* اجازه شوهر

آیا زن برای رفتن به اعتکاف، نیاز به اجازه شوهر دارد و درصورتی که بدون رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد اجازه برود، آیا اعتکافش صحیح می‌باشد؟

پاسخ: امام: زن می بایست با اجازه شوهرش به اعتکاف برود و در صورتیکه اجازه ندهد در حالتی‌که منجر تضییع حق (زناشویی) او گردد بنابر احتیاط واجب اعتکافش باطل میباشد و در‌صورتی‌که با حق او منافات نداشته باشد، اعتکافش صحیح می‌باشد.(۱)

آیه‌ها عظام فاضل و وحید: زن بایستی با اجازه شوهرش به اعتکاف برود و در حالتی که اجازه ندهد در صورتیکه باعث تضییع حق (زناشویی) او خواهد شد اعتکافش باطل میباشد و در صورتی‌که با حق او منافات نداشته باشد، اعتکافش صحیح هست.(۲) نشانه‌ها عظام بهجت و تبریزی: زن باید با اجازه شوهرش به اعتکاف برود و در آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد صورتیکه اجازه ندهد - چنانچه منجر تضییع حق (زناشویی) او خواهد شد - اعتکافش باطل می‌باشد و در صورتی‌که با حق او منافات نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باطل هست. (۳)

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 110
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 26
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 321
  • بازدید سال : 1320
  • بازدید کلی : 2025
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی