بقعه کمال الملک در ضلع شمالی مقبـره عطار مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد با بتن دارای سلاح سازه و با زیربنای ۲۲ مترمربع تاسیس شده است.
آرامگاه کمالالملک شش ایوانچه مقعر داراست که با پوشش کاشی معـرق بـه رنگ های لاجوردی ، سپید و … تزئین شدهاست. این سازه در نقشه از دو متر مربع تشکیلشده و تناسب یک بر دو را داراست.
در پیاده سازی بقاع کمال الملک برای هرواحد یعنی هر ضلع مربع در نما یک قوس در لحاظ دریافت شد که در چهار ضلع مستطیل شش قوس زده شـده میباشد خلال این دوقطر هر مربع دو قوس دیگر تشکیل میدهند که از درون با هم تلاقی می نمایند.
پس چهار قوس هم از باطن زده گردیده که جمعاً ۱۰ قوس میگردد.
در بقاع کمال الملک ضلعهای مربع، در نما با یک قوس نیمدایره عرض اندام مینمایند، وسعت سازه از قوسهایی متقاطع که بر روی قطرهای مربع زده گردیدهاند پدید آمده کهاین قوسهای رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد متقاطع، «تاقهای چهاربخش» را که در معماری سنتی کشورایران بسیار چشم می گردند را تداعی مینمایند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده میباشد.
طراح آرامگاه کمال الملک ، با سودگیری خلّاقانه از قوس و با پیچشی که در ایدهی کلی آن ساخت و ساز کرده، به فیضای ظاهراً گوناگون با هندسهای بغرنج دست یافته میباشد. این طرح نوآورانه، با بکارگیری بنای قالبای بتنی انجام شدهاست
عکس العمل آنی قوس ها و پوشش آنها در صدر انواع هندسی مخروطی شکلی را بوجود آورده اند که ابتکاری میباشد هندسی و با تزئینات کاشی معرق روی آنها، معماری کاشان، یعنی محل نشـو و نمای کمال الملک، یاداوری میگردد.
در بقاع کمال الملک، دو نوع قوس، چشم می شود: ۱) شش قوس نیمدایرهی نما که نسبت دهانه به طول آن ها ۱ به ۲/۱ میباشد. ۲) چهار قوس متقاطع که بر روی قطرها چشم میشوند. همینطور در ذیل قوسهای مهم نما، از روبرو، دو قوس کوتاهخیس نیز وجود دارا هستند که در واقع، تلاقی قوسهای متقاطع میباشند.
وسعت کلی آرامگاه کمالالملک از قالبای سهبُعدی در گوشه و کنار نتایج آمده میباشد که در یک جنبش قابل انعطاف، دو نوع قوس خاطر گردیده را به هم لینک و پیوند می دهند.
این قوسها و پوشش آنها در صدر، گونه های هندسی مخروطیشکلی را بر آرامگاه کمال الملک به وجود آورده اند که ابتکاری هندسی بوده و نقطع ی عطف ابداع معماری را در فایدهگیری از موادتشکیل دهنده معماری سنتی جمهوری اسلامی ایران، در ترکیبی تازه و موزون، نماد می دهد. درین سازه، همانند آرامگاه خیام، هندسه، نقشی قابل توجه دارااست و لینک و پیوند عمیق این سازه را با نظام معماری اهل ایران، برقرار نموده است.
طول سنگ قبر در آرامگاه کمال الملک ، ۴۰ سانتیمتر اکه در ابتدا به صورت منشوری به طول ۲۰/۱متر درآمده میباشد.
سنگ روی مزار حرم کمال الملک از دو نصیب مرتفع و خوابیده البته یک دست تراشیده شـده که روی بخش مرتفع رخ کمالالملک بصورت نقش پررنگ بوسیله آقای ابوالحسن صدیقی حجاری شدهاست.
این سازه، تلفیقی میباشد موزون از معماری سنتی و امروزی که به سیرتکاملای نمادین، طاق تویزه و حیاط را در ذهن تداعی میکند.
مصالح به فعالیت رفته در بنای آرامگاه کمال الملک ، بتون، سنگ، کاشی و … میباشد
تزیینات مستعمل برای آرامگاه کمال الملک، کاشی معرق میباشد که نقوش آنان بسیار هنرمندانه بر روی سطحهای منحنی نما بهعمل گرفته گردیدهاند و به سمت خط تقارن قوسها این نقوش خرد و خردخیس می شوند.
به گفتهی طراح؛ کاشی معرق، معماری آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد کاشان یعنی محل تولد کمال الملک را یادآور میگردد.
نمای آرامگاه کمال الملک و تزیینات و همینطور رنگ کاشیها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار، که در کنار آن میباشد، دارااست، به سیرتکاملای که شاید بازدیدکننده، در نگاه ابتدا، گمان نماید کهاین بناها بخشی از هم میباشند. طراح بقاع کمال الملک معلم هوشنگ سیحون میباشد.
این بقاع خوشگل در محیطی با مساحت بیست و هشت متر مربع با به کار گیری از کاشی کاری های فیروزه ای پیاده سازی و اعمال شوید.
بقعه کمال الملک در ضلع شمالی مقبـره عطار مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد با بتن دارای سلاح سازه و با زیربنای ۲۲ مترمربع تاسیس شده است.
آرامگاه کمالالملک شش ایوانچه مقعر داراست که با پوشش کاشی معـرق بـه رنگ های لاجوردی ، سپید و … تزئین شدهاست. این سازه در نقشه از دو متر مربع تشکیلشده و تناسب یک بر دو را داراست.
در پیاده سازی بقاع کمال الملک برای هرواحد یعنی هر ضلع مربع در نما یک قوس در لحاظ دریافت شد که در چهار ضلع مستطیل شش قوس زده شـده میباشد خلال این دوقطر هر مربع دو قوس دیگر تشکیل میدهند که از درون با هم تلاقی می نمایند.
پس چهار قوس هم از باطن زده گردیده که جمعاً ۱۰ قوس میگردد.
در بقاع کمال الملک ضلعهای مربع، در نما با یک قوس نیمدایره عرض اندام مینمایند، وسعت سازه از قوسهایی متقاطع که بر روی قطرهای مربع زده گردیدهاند پدید آمده کهاین قوسهای رزرو مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد متقاطع، «تاقهای چهاربخش» را که در معماری سنتی کشورایران بسیار چشم می گردند را تداعی مینمایند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده میباشد.
طراح آرامگاه کمال الملک ، با سودگیری خلّاقانه از قوس و با پیچشی که در ایدهی کلی آن ساخت و ساز کرده، به فیضای ظاهراً گوناگون با هندسهای بغرنج دست یافته میباشد. این طرح نوآورانه، با بکارگیری بنای قالبای بتنی انجام شدهاست
عکس العمل آنی قوس ها و پوشش آنها در صدر انواع هندسی مخروطی شکلی را بوجود آورده اند که ابتکاری میباشد هندسی و با تزئینات کاشی معرق روی آنها، معماری کاشان، یعنی محل نشـو و نمای کمال الملک، یاداوری میگردد.
در بقاع کمال الملک، دو نوع قوس، چشم می شود: ۱) شش قوس نیمدایرهی نما که نسبت دهانه به طول آن ها ۱ به ۲/۱ میباشد. ۲) چهار قوس متقاطع که بر روی قطرها چشم میشوند. همینطور در ذیل قوسهای مهم نما، از روبرو، دو قوس کوتاهخیس نیز وجود دارا هستند که در واقع، تلاقی قوسهای متقاطع میباشند.
وسعت کلی آرامگاه کمالالملک از قالبای سهبُعدی در گوشه و کنار نتایج آمده میباشد که در یک جنبش قابل انعطاف، دو نوع قوس خاطر گردیده را به هم لینک و پیوند می دهند.
این قوسها و پوشش آنها در صدر، گونه های هندسی مخروطیشکلی را بر آرامگاه کمال الملک به وجود آورده اند که ابتکاری هندسی بوده و نقطع ی عطف ابداع معماری را در فایدهگیری از موادتشکیل دهنده معماری سنتی جمهوری اسلامی ایران، در ترکیبی تازه و موزون، نماد می دهد. درین سازه، همانند آرامگاه خیام، هندسه، نقشی قابل توجه دارااست و لینک و پیوند عمیق این سازه را با نظام معماری اهل ایران، برقرار نموده است.
طول سنگ قبر در آرامگاه کمال الملک ، ۴۰ سانتیمتر اکه در ابتدا به صورت منشوری به طول ۲۰/۱متر درآمده میباشد.
سنگ روی مزار حرم کمال الملک از دو نصیب مرتفع و خوابیده البته یک دست تراشیده شـده که روی بخش مرتفع رخ کمالالملک بصورت نقش پررنگ بوسیله آقای ابوالحسن صدیقی حجاری شدهاست.
این سازه، تلفیقی میباشد موزون از معماری سنتی و امروزی که به سیرتکاملای نمادین، طاق تویزه و حیاط را در ذهن تداعی میکند.
مصالح به فعالیت رفته در بنای آرامگاه کمال الملک ، بتون، سنگ، کاشی و … میباشد
تزیینات مستعمل برای آرامگاه کمال الملک، کاشی معرق میباشد که نقوش آنان بسیار هنرمندانه بر روی سطحهای منحنی نما بهعمل گرفته گردیدهاند و به سمت خط تقارن قوسها این نقوش خرد و خردخیس می شوند.
به گفتهی طراح؛ کاشی معرق، معماری آدرس مسجد امام حسن مجتبی فکوری مشهد کاشان یعنی محل تولد کمال الملک را یادآور میگردد.
نمای آرامگاه کمال الملک و تزیینات و همینطور رنگ کاشیها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار، که در کنار آن میباشد، دارااست، به سیرتکاملای که شاید بازدیدکننده، در نگاه ابتدا، گمان نماید کهاین بناها بخشی از هم میباشند. طراح بقاع کمال الملک معلم هوشنگ سیحون میباشد.
این بقاع خوشگل در محیطی با مساحت بیست و هشت متر مربع با به کار گیری از کاشی کاری های فیروزه ای پیاده سازی و اعمال شوید.